L U O V A J A | Order | About | Contact | Guestbook |
© 2005 Kaarina Luova


LVJCDR008

cd-r, edition of 50
44:18

Hairy Palm Adventure (parts I-VII) (44:18)

17. May – 30. June 2008, Oulu, Finland

Prices (including postage):
4 € in Finland and EU
6 $ elsewhere


to "Order" page


Official website (in Finnish)
Last.fm site with parts II and VI from this album
Last.fm site with full songs from other BQ albums
Bearly Queen:
Hairy Palm Adventures

lvjcdr008 (2008)

The fourth album by the sample sculptor of Finland's Oulu features only one long piece of sound. Slowly and ponderously developing sound mass moves between minimalist ambient and melodic sequences, both beautiful and mentally jarring. It is both organic and spacy, almost at the same time.




Bearly Queen's fourth album Hairy Palm Adventures continues on the path of the last effort, though trying to achieve a more multi-layered sound. The album includes only one, ca. 44 minutes long piece, which divides into seven parts. Different sections occur partly on each other, and in a way they form also two different spans of progression. So it can be iterpretated, that the wholeness includes besides intro only parts I and II. Anyway, the piece on the album is: "Hairy Palm Adventure (parts I–VII)".

The album has been made in a good six weeks (May 17.–June 30. 2008) using samples.

H. K.



Bearly Queenin neljäs albumi Hairy Palm Adventures jatkaa edellisen levyn linjoilla pyrkien kuitenkin monikerroksellisempaan soundiin. Levy sisältää vain yhden n. 44-minuuttisen biisin, joka kuitenkin jakautuu seitsemään osaan. Eri osat limittyvät osittain toistensa päälle ja tavallaan muodostavat myöskin kaksi eri kehityskaarta. Voidaan siis myös tulkita, että kokonaisuus sisältää intron lisäksi vain osat I ja II. Levyllä olevan biisikokonaisuuden nimi on kuitenkin: "Hairy Palm Adventure (parts I–VII)".

Levy on tehty reilun kuuden viikon aikana (17. toukokuuta–30. kesäkuuta 2008) käyttäen sämplejä.

H. K.







"Boy, this Bearly Queen “Hair Palm Adventure” sounds like how my head felt yesterday – slow, murky, and muddled. But since the BQ is coming out of a speaker, I think I like it a lot better! – – This is a great album, and definitely my favorite for the label, Finland’s Luovaja. Don’t sleep on this one!" (DaveX / Startling Moniker)


"Ensivaikutelma tästä Bearly Queenin neljännestä levystä on vähintäänkin outo. Se on lähinnä ambientia, joka alkaa ärsyttävällä sykkeellä. Albumin ainoa kappale on periaatteessa yksi seitsenosainen teos, jonka tyylit vaihtelevat sen verran että rajat selkeästi huomaa. Parhaimmillaan tarjoillaan kaunista, hillittyä äänimaisemaa, joka koostuu vain muutamista palasista. Mukana on myös mm. raskaasti hidastettuja vokaaleja jotka toimivat erinomaisesti. Näissä molemmissa näkee selkeästi että artistilla on sekä lahjoja että kykyä käyttää niitä.

Toisaalta myös heikoimmat osuudet rakentuvat vastaavien minimalistisuuksien varaan, ja ne jäävät vain keskinkertaiseksi tylsyydeksi. Silti kokonaisuutena levy toimii varsin hyvin, ja siitä jää hyvälle mielelle. Se on hyvin tehtyä (perus)ambientia hieman synkissä sävyissä, ja sitä kuuntelee varsin mielellään. Ja saadessaan täyteläisyyttä mukaan sävyihinsä, kuten vajaan puolen tunnin kohdalla, se myös voittaa lukuisat alan levyistä joita hyllyyni on viime vuosina päätynyt.

Hiukan hiomatonta jälkeä vielä, mutta parhailla hetkillään erittäin kaunis." (Jiituomas / Kuolleen musiikin yhdistys)


"The first impression created by Bearly Queen's fourth album is strange, to say the least. It is mostly ambient, and begins with an annoying pulse. It's sole track is basically a work in seven parts, the styles of which change so much that the segments are noticeable. At the best moments, there are beautiful, restrained soundscapes made out of just a few elements. There are also things like slowed-down vocals, which work extremely well. Both show that the artists has definite talent, and the ability to utilize it. On the other hand, also the weakest parts build on the same elements as the best, and those remain just mediocre and boring. Yet as a whole the album works quite well, and gives a good feel. It's well made (basic) ambient in slightly melancholic tones, and enjoyable to listen to. And when it's tones are given some fullness, as happens a bit before the half-hour mark, it beats many of the ambient works that have ended up on my shelves in the recent years.

A bit unrefined still, but very beautiful at its best moments." (Jiituomas / Kuolleen musiikin yhdistys)


"This album is ambient music in the truest sense. With the exception of the thwump-thwump-thwump noises of the opening few minutes, most of the album drifts by slowly and frigidly. I've definitely put this on a few times and forgot about it (or fell asleep). The one time I listened to it on the way to work, though, it sort of opened up a new dimension to the album. Basically, most of the album sounds like a 45 minute subway ride on a cold morning in New York, except replace the sounds of people with slow scraping, whirring noises. The album is, in its own way, a sort of adventure, shifting through various sounds and tones. On the back of the sleeve, the artist thanks "everybody I sampled", which makes me wonder how much of the album consists of extremely slowed down samples, and what the artist is sampling.

As for the album's title, well, maybe the soundbite at the end of the album can explain that one a bit better. 7/10" (Paul Simpson / Foxy Digitalis)


"Hairy palm adventures on suomalaisen Bearly Queenin neljäs albumi joka koostuu yhdestä yli 40-minuutin ambient biisistä.

Ensimmäisillä kuuntelu kerroilla tuli ensimmäisten minuuttien aikana mieleen, että jaksaako tätä kuunnella loppuun asti. Loppu tuntuu tulevan kuitenkin melko nopeasti. Kuuntelun lomassa välillä havahtui siitä, että oli tuijottanut hetken tyhjyyteen. Kun lopussa tuleva pieni puhe osuus alkaa niin siitä tietää, että "vihdoinkin" on päästy loppuun. Tästä tulee mieleen Rush - 2112 biisin loppu.

Olisin kaivannut biisiin enemmän monipuolisuutta." (J.S. / Kylmä musiikki)


"Tärkeä osa Bearly Queenin, eli oululaisen Heikki Kippolan, musiikin vetovoimaa on sen uutuudenviehätys. Lumoon liittyy myös tunne siitä, että musiikki on syntynyt ikään kuin päähänpiston saattelemana, mutta samalla kokolailla valmiina. Parin demoluontoisen omakustannelevyn jälkeen ilmestyi vuoden 2008 aikana pienlevymerkki Luovajan julkaisemana Väritrilogia, eli kolmen cdr-levyn sarja The Infamous Commercial Suicide Album, Hairy Palm Adventures ja Rainbow's End?. Viimeksi mainittu on ansiokkaasti esitellyt Bearly Queenin tuoretta näkökulmaa samplejen käyttöön. Näiden albumien musiikki on koostettu, ilmeisen yksinkertaisin digitaalisin välnein, proge- ynnä muilta levyiltä napsituista pätkistä ja tilkkutäkkimäisesti muokattu karhean kauniiksi äänimaisemiksi.

– –

Seuraavilla kahdella levyllä Bearly Queen on siirtynyt kokonaan pitkiin, koko albumin mittaisiin ambient-teoksiin. Hairy Palm Adventures on vaikuttava, hitaasti velloen muuttuva kuuntelukokemus, joka liukuu alkupuoliskon onttona kaikuvan pulssin kautta suorastaan kosmiseen surinaan, joka luo mielikuvia Stanley Kubrickin 2001 Avaruusseikkailu -elokuvan abstrakteista näkymistä."(Ville Forss / Kulttuurivihkot 3/2008)



©2008–2009 Jaakob Karhu